Speelgoed
Over de Speelgoedschijf
Toelichting op de indeling van de speelgoedschijf
Bewegingsmateriaal
Binnen deze categorie vallen spelmaterialen, waarmee een kind wordt uitgenodigd te bewegen. Lopen, trekken, gooien en springen, waarmee grof motorische bewegingen worden gemaakt. Zo kunnen ouders/opvoeders hun kinderen een stimulans geven bij de lichamelijke ontwikkeling.
Zintuiglijk materiaal
Spelmaterialen die binnen deze categorie vallen stimuleren en activeren de fijne motoriek en de zintuigen. We denken hierbij aan materiaal dat een beroep doet op de ontwikkeling van het gehoor, de reuk, de smaak, het gezicht, tastzin en de oog-handcoördinatie. Het materiaal nodigt uit tot experimenteren, passen en meten en vergelijken (kleur-vorm).
Fantasiemateriaal
Binnen deze categorie vallen spelmaterialen waarmee het kind naspeelt wat het ziet en meemaakt. Fantasiemateriaal is nodig bij het verwerken van gevoelens. Het kind experimenteert met verschillende rollen. Kinderen hebben fantasiemateriaal nodig om met elkaar, zichzelf en de wereld om te leren gaan.
Creativiteits- en expressiemateriaal
Binnen deze categorie vallen spelmaterialen waarmee kinderen zelf vorm kunnen geven en/of zichzelf kunnen uiten. Beeldend materiaal (zoals papier, verf, klei), gereedschap (zoals hamer, schaar en weefgetouw), voorbereid materiaal (zoals stempels, gipsvormen) en muziekinstrumenten vallen hieronder.
Gezelschapsspellen
Binnen deze categorie vallen die spellen die bedoeld zijn om met meerdere personen te spelen. Het speldoel staat vast en moet volgens afgesproken regels bereikt worden. Hiermee leer je samen spelen en omgaan met winnen en verliezen.
Taal-en denkspellen
In deze categorie vinden we o.a. de spelletjes die zelfstandig gespeeld kunnen worden. Het betreft spellen die speciaal ontwikkeld zijn op ruimtelijk- en wiskundig inzicht en taalontwikkeling. De spellen voorzien in een differentiatie in moeilijkheidsgraad. Ook de smart games vallen in deze groep.
Puzzels
Bij puzzels gaat het om zoeken, herkennen en bij elkaar brengen van vormen. Doel is om de vorm compleet maken.
Bouw- en constructiemateriaal
Hieronder vallen spelmaterialen, waarmee een kind stapelt, bouwt en gebruik maakt van diverse verbindingselementen.